« Till "CYKEL-BLOGGEN"

 
   
Det hände 2009-12-15
Skapad 2009-12-15 18:18, visad 4579 gånger

Hur byta kassett??

Hur byta kassett??

Egentligen menar jag; hur lång tid tar det att byta en kassett?

Har aldrig bytt förut. Samtidigt tänker jag så här; en överviktig halvgammal man med muskulärt undermåliga ben och dålig kondition måste vara förutseende för att alls ta sig runt en given bana.

Alltså måste han ha en massa olika kassetter beroende på bansträckning;  11-21 om det är flackt, 12-25 vid lite småkuperat och 13-27 om backarna blir branta.

Visst. Bra tanke. Men hur lång tid tar det att byta mellan kassetter? Om jag kör ett motionslopp på säg fem etapper. Är det tidsödande (svårt?) att byta mellan etapperna, eller ska jag köpa en kassett som funkar på alla (typ en mtb kassett, fast då måste jag ju också köpa ny bakväxel).

Lite nybörjar fråga. Men va f-n, jag är ju ny på det här. Tacksam för åsikter dock. Skrattar




Tipsa andra om detta
  • E-mail this story to a friend!
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • MySpace
  • TwitThis
Det går inte att kommentera denna post. [ info ]

Kommentar av markku murto,  2009-12-16 20:14

Jonas I; har redan köpt/beställt så mycket av prylarna att det börjar bli dags att dra i handbromsen...(vissa delar har redan hamnat i avdelningen nästa års vintercykel)...LoL

Fredde; LoLKram

Kommentar av Fredrik Jansson,  2009-12-16 19:18

Byta kassett bör man definitivt göra och ganska ofta dessutom! Annars är det risk att man tröttnar på sina favoriter! Hur? "Eject"... Tiger Kram 

 

Förlåt Marku... jag KUNDE inte låta bli... Generad LoL Oskyldig Tiger Puss 

Kommentar av jonas l,  2009-12-16 16:41

Klart du kan vissla förbi folk med compactvevparti, så mycket skillnad är det ju inte. Och är ju för att trampa vi cyklar.

Tänk också på att om du byter till trippelvevparti får du troligen byta till en annan framväxel som är gjord för det, ett annat reglage och en längre bakväxel. Köper du compactvevparti behöver du inte byta något annat. 

Kommentar av markku murto,  2009-12-16 14:27

Pebben; och jag som nästan hade beslutat att köra med trippeln (man använder ju inte minsta klingan annat än när det brantar på rejält)...nu kanske jag måste fundera lite till...hmmmm...en 50/34Osäker

...fast jag älskar just det här med att jag med min tyngd är så snabb när det lutar lite neråt...minns hur jag med lånad cykel i nerförslut pressade på med 53/11...jädrar i den vad kul det var...och det är ju bara där en tung snubbe kan glänsaGråter

Med compact vevparti får jag ju inte ens vissla förbi folk i dom lägena...snyft...men kanske det kloka valet ändå...måste funderaCool

Kommentar av Pebben,  2009-12-16 13:50

Hej Markku.

Ja nu har detta bytt lite inriktning Lite , från byta frågan, till vad du kan göra istället.

Mitt dilemma var lite det samma som du har. Jag var lite för tung för mina klena ben. Ja det är jag väl fortfarande iofs, men men.

Jag löste det med ett compact vevparti och det tror jag att du också skulle kunna ha nytta av. Nu har jag aldrig kör ett trippel på LVG, men det är väl inget jag skulle rekommendera an den enkla anledningen att det blir lite tyngre och "sladdrigt".

Nu vet jag inte om du bara kan byta dina klingor till mindre eller om du i sådana fall skulle behöva ett nytt vevparti.

Men som Leif skriver.

Jag har 50/34 fram och en krans 12/27. Det räcker i vilka Italienska backar (uppför) som helst och med en kadens på 90 kommer man upp i 47,4 km/h ( på 50/12)de är kanske inte så mycket men det räcker rätt långt. Vad tycker du om det förslaget?

Jag tror inte att varken du eller jag behöver mer än 47.4 km/h med 90 i kadens. Ja det ska vara utför då. Där är vi snabba som bara den.

Och en sak till när/om du känner att du vill ha större klingor så går det oftast att byta til större. I allafall på mitt FSA vevparti gick det att göra så.

Kommentar av markku murto,  2009-12-16 12:33

A Lo, Liz och alla andra; tack för alla goda rådLer

A Lo, som du räknat ut så fick det bli nya hjul. Men på grund av svag budget inhandlades det billigaste alternativet för tyngre snubbar; Mavic Aksium.

Tack speciellt för rådet att inte blanda kedjor och kassetter med varandra; det förenklar beslutsprocessen betydligt.

Summan av kardemumman blir troligen "granny gear" med 52-39-30 till en Ultegra 12-27 med dura-ace xtr kedja. Tror den blir bra till tredelat då den tål mer stryk innan den töjer sig för mycket. Kedjan är för övrigt redan inhandlad (fick den för 195 spänn = ett fynd). Samtidigt köpte jag en 12-23 kassett, men den får jag väl slänga på nästa vinter istället...en grym prylsport det här.Generad

Ska bli väldigt roligt att sätta ihop hela paketet till våren; med allt från ny sadel (Time) och nya hjul/däck (conti 4000s) till hela drivpaketet och växlarna på den flatracer jag ska trampa på i sommar Förvånad.

Ja, du läste rätt! En flatracer.Blinkar Den kommer att bli så grymt ful att den lär orsaka en massa klungvurpor enbart för att folk surt stirrbligat på denTungan.

Funderar på allvar att sätta på bländande färgglada handtag som pricken över i:et så att säga...

...och neonfärgad styrlinda på dom långa böjda barends som jag klämt på plats.

Jag är en mycket sjuk människa...LoLLoLLoL

Kommentar av Liz,  2009-12-16 11:10

Kloka ord från A Lo (som jag alltid läser som 'Ello - som i hej på engelska Generad)

En tips jag fick var att byta kedjan så fort det börjar blir lite 'lång ' - gör man så går det åt 2 kedjor till en kassetbyte, och med samma resonamang 2 kassetter till framklingorna. På ett ungefär - sedan beror det på hur du kör tungt & ryckigt eller mjukt och lätt) och var ... i skogen , på grusvägar är sltage högre och på enbart sommarvägar kanske mindre.

Lycka till!

Kommentar av A Lo,  2009-12-16 10:42

Hej där Markku,

Jag gick in och läste din presentation.

Den viktklass du befinner dig i kräver ju lite styvare hjul som kan bära upp dig bra, så jag antar att du har skaffat dig sådana hjul. De brukar kosta en slant och att du då skulle skaffa två par (!!) hjuluppsättningar, verkar helt klart överkurs med tanke på vilken ambitionsnivå du cyklar på (tävling verkar inte vara aktuellt för dig om jag tolkat saken rätt?).

Att byta kassett är superenkelt!! Men frågan är om du ens behöver hålla på och skifta med kassetter. Gran Fondot i Dalarna borde du lätt klara med en 12-25 kassett om du kör compact framtill. Kör du däremot 53/39 fram skulle jag nog skaffa en 12-27 eller 13-27 kassett och skifta med. Själv kör jag på en compakt och har en 12-25 kassett bak i alla väder - på platten i Sverige och i backarna på Mallorca.

Tänk på att kedjan och övriga drev kör in sig på varandra. Så har du tex kört mycket/långt på samma kassett och kedja så kan det tjura till sig om du plötsligt sätter på en helt ny kassett och behåller den gamla slitna kedjan. 

Lycka till och så ses vi i Dalarna.... Skrattar

Kommentar av Liz,  2009-12-16 08:45
Byt inte under tävling - skaffa ett extra hjul eller andra växellösning. Helena (?) nämner trippel framme - alltid skönt tycker jag själv - och en MTB 32 kassett kommer man upp och över ALLT gud har skapat... om det finns en väg i alla fall.....Ler
Kommentar av Andrew Gustavsson,  2009-12-16 07:39
VAd har du för klingor fram?
Kommentar av jonas l,  2009-12-16 05:15
Jag skulle rekommendera kedjebyte när du byter kassett. När det är så små skillnader borde du köra med en 12-25 alltid eller varför inte en Sramkassett med 11-26? Känns onödigt att hålla på att byta så för motionslopp bara.
Kommentar av menthos,  2009-12-15 23:27
Ooh, PedalAtletens instruktionsfilmer var ju kanon...! Att jag missat dem!
Kommentar av markku murto,  2009-12-15 22:35

Respekt till PedalAtleten. Den inspelningen håller full professionell klass...kommer utan tvekan att spela upp den ett antal gånger medan jag gör jobbet för första gången...tack på förhand Skrattar

Å en äla tvungen te å tacke frjeddje fåör at an kömmeterradde Blinkar

Andrew...din youtube funkade också, tack ska du ha...men Pedalen e ju lokal så att säga...Tungan

Kommentar av Helena 72,  2009-12-15 22:25

Markku: LoL jag ska kanske montera på en spärr vid 25 dåBlinkar Nä, vi ska hålla max 25, det är ju det som är grejen! En kul resa ska det bli! Ja inte är jag något vindskydd inte, inte på längden iaf med mina 158 megapixlar och min lilla 47" s "Sessa" XS... Ska dessutom ner 10 pannor innan den 13 juni, så då blir det inget vindskydd på bredden hellerBlinkar. Och DET är jag nu... vindskydd på bredden alltså, bläh...

//Helena(ps, det är inte coachen som säger att jag klarar 30, jag har bara meddelat honom att jag ska fixa det i slutet av nästa säsongSkrattar. Han har dock erbjudit sig att vara draghjälp och det kan man ju inte tacka nej till)

Kommentar av markku murto,  2009-12-15 22:17

Leif: jag var och kollade på en dura-ace 12-27 i eftermiddags, men den kostade kulor många och eftersom jag redan hade slösat massor av detsamma fick kassetten vara....men visst är jag lite inne på en 12-27...Skrattar

Andrew; har en 12-25 på vinterhojjen...klarar några hundra meter på 12% lutning, but thats it, sedan skriker lungorna efter hjälp och lårmusklerna vägrar samarbeta, det är pinsamt att flåsa i den lokala backen till billingehus - men så är det att vara svag och gammal....Generad

Helena; nu får du fan lova att inte trycka upp det till 30km/h på halvvättern även om coachen säger att du klarar det...tänk på oss gamla tunga åbäken...f-n, jag kan ju inte ens ta rygg på dej, du ger ju inget vindskydd...Cool

Kommentar av Fredrik Jansson,  2009-12-15 22:13
Kommentar av Andrew Gustavsson,  2009-12-15 22:04
Kommentar av Matttias,  2009-12-15 22:04
Kör med 52/42 fram och 26/13 bak funkar fin fint
Kommentar av Andrew Gustavsson,  2009-12-15 21:59

Du klarar det med en 12-25. 11-21 är överkurs för en motionär. Satsa på att ha 50-34 fram så går det.

 Vill man sen kunna byta kasset så finns enkla kit med kedjepiska o fast nyckel, och det finns bra instruktioner på Youtube.

Kommentar av Helena 72,  2009-12-15 21:45

Markku: allt detta låter som just rocket science i mina öronSkrattar! Det enda jag vet är att jag är så sjukt nöjd med min tredelade fram, jag har stor hjälp av den i de lite brantare backarna som jag ger mig på ibland. Hade inte velat vara utan den. Men du, vi siktar väl på att köra så mkt 25 km/h vi kan, vi ska ju vara i toppform dåBlinkar! Läääängtar!!!

//Helena (som redan gett löfte till coachen att snitta 30 i slutet av säsongen, SEN jag åka till ItalienSkrattar)

Kommentar av Leif Brander,  2009-12-15 21:39
Jag har 50/34 fram och en krans 12/27. Det räcker i vilka Italienska backar (uppför) som helst och med en kadens på 90 kommer man upp i 47,4 km/h ( på 50/12)de är kanske inte så mycket men det räcker rätt långt. Vad tycker du om det förslaget?
Kommentar av Docenten,  2009-12-15 20:28

Markku, Falun och 5-dagars, respectTummen upp. Strunta i växlarna och kör hela touren fixie 52/12 i ställetCool

Själv blir det Cykelvasan, som krockar med en av etapperna. Kanske skall man ta med sig två cyklar upp och ta en av etapperna...Osäker..får övertala kär hustruKram

Kommentar av markku murto,  2009-12-15 20:21

Ingrid...du får det att låta som att jag typ måste klara av det = I aint no rocket scientist though...men alternativet med extra bakhjul funkar dåligt om jag ska transportera alltihop till norra delen av landet (eller var Falun nu ligger)...bättre då att transportera kassetter och byta på plats Skrattar.

 Just det ja...jag har ingen bil längre. Transporten blir via tåg, buss eller "får jag lifta" > inget utrymme för extrahjul...om du och "dotera din" ska dit, får jag lifta med då????

(du kan lugnt svara ja nu...om ett år minns ingen det löftet)...LoLLoLLoL

Kommentar av Ingrid N,  2009-12-15 20:10
Även jag gör det på ett par minuter. Skaffa rätt grejer o be ngn visa dig, det är inte rocket science direkt. Eller skaffa ett extra bakhjul o ha olika kasetter på dem. Lycka till!
Kommentar av markku murto,  2009-12-15 19:52

Skönt och höra att det bara tar några minuter Ler

Docenten; nja...vår lilla klubb är ju överens om att hålla max 25 km/h över den där sträckan = skulle det finnas en och annan tuffing är det väl bara att kliva av skorna och som det barfota-barn jag är promenera backen upp Generad.

Oroar mej mera för Falun i augusti...5 etapper a´ 8-9 mil låter helt ok...tills man börjar minnas alla gamla skidtävlingar från Falun man sett på TV...Fjället...Dundret...Mördarbacken (eller var det östersund?)...hur som helst så räknar jag med att grand fondo of sweden kommer att bli en kuperad upplevelse...det jag vill undvika är att själv bli kuperad...så att säga...Tungan

Kommentar av Docenten,  2009-12-15 19:12

Hej Markku. Börjar du lägga upp taktik inför HalvvätternBlinkar? Vad har du  för drev där fram, två eller tre? Själv har jag 30/39/52 på räjsern och 12-25 bak, säkert skrattar proffsen (har en kollega som cyklade mycket för typ 20 år sen och hade 47/50 där fram och 12-25, 5 drev där bakFörvånad) åt att man har tredelat fram, men då kommer man uppför ganska många backar även som cykelnovis.

Kommentar av skier,  2009-12-15 19:10

Håller med Pebben, borde ta ungefär 5 min.

Däremot skulle jag akta mig för att göra det alltför ofta om kasettbodyn är av aluminium, jag tror inte alu-gängorna mår bra i längden av att skruvas i och ur för många gånger.

Kommentar av Pebben,  2009-12-15 18:58

 

Hej.

Ja med lite speed så tar det väl ca 5 minuter, typ.

Och det innebär som alltid att det som kan ta fem minuter kan även ta 1 timme.

Det beror på vad du lägger in i att byta kassett. Men att ta bort en och sätta dit en ny. Ja ca 5 minuter.

 


Det går inte att kommentera denna post. [ info ]

 

Cykelresor till Mallorca
Cykelradion