« Till "CYKEL-BLOGGEN"

 
   
Det hände 2009-11-26
Skapad 2009-11-26 17:59, visad 4076 gånger

En fråga om kalorier

Hur många kalorier som förbränns under en viss aktivitet är inte så svårt att ta reda på, åtminstone i teorin. Det är också enkelt att läsa sig till hur många kalorier det finns i en bit choklad eller en dricka. Nu tvivlar jag på att kroppen kan tillgodogöra sig precis varenda kalori (även om det känns så ibland när man ätit gott).

Är det någon där ute som vet hur stort "svinnet" är och om olika kalorier är olika lätta att tillgodogöra sig (protein, kolhydrat och fett)? Stämmer det att fibrer i viss mån hindrar kaloriupptaget?




Tipsa andra om detta
  • E-mail this story to a friend!
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • MySpace
  • TwitThis
Det går inte att kommentera denna post. [ info ]

Fredrik Jansson gör tummen upp!
Kommentar av Liz,  2009-11-27 15:38

Gränsen för kalori intag går nånstans över  7000kcal /dag vid 'normal' mat.  Även om du åt det som ren fett (mest energirik foder) är det nästan en hel litre matolja om dagen - hur vidrigt är det? Och det är typ 2,3 kg torr pasta.....

Men jag vet Ola Skinnarmo(?) la på sig några kilo genom att äta matolja med allt - gröt, lunch och middag... urk....

Kommentar av Olsson,  2009-11-27 14:53

Som sagt kroppen tar upp all energi ur maten. Det som inte kroppen behöver lagras som fett.

Att tillgodogöra sig näringen i maten är en helt annan sak och kräver att måltider placeras vid lämpliga tidpunkter för at optimera upptaget av näring. Men man kan lugnt säga att kroppen inte kan tillgodogöra sig all näring. Många parametrar har betydelse för hur mycket var och en kan tillgodogöra sig vid olika tillfällen både vad gäller makronuiteter (kolhydrat, protein, fett) och mikronuiteter (vitaminer och mineraler mm.).

Protein kan inte lagras i kroppen på samma sätt som kolhydrater lagras som glykogen utan protein som inte kan tillgodogöras omvandlas till fett. Därför bör man regelbundet tillföra protein för att stimulera proteinsyntesen så att muskeluppbyggnad är större än eller lika med muskelnedbrytning.

Kommentar av Mårten,  2009-11-27 13:40

Det var inte i första hand "bantning" jag tänkte på utan kroppens förmåga att tillgodogöra sig energi. Jag läste någon gång för länge sedan att Gunde Svan inte ville äta kosttillskott och att han inte kunde träna mer för att han nådde sin gräns för hur mycket hans kropp hann tillgodogöra sig energin i maten.

Skulle man rent teoretiskt kunna stoppa i sig hela dygnets energibehov vid ett enda tillfäll, eller rent av hela veckans.

På sidor om kroppsbyggning kan man läsa om gränser för proteinupptag men jag hittar inget om total energi.

Frågan är rent akademisk och jag kommer inte utföra några empiriska försök.

Kommentar av Liz,  2009-11-27 10:40

Fördelerna med fibrer är en viss ökad mättnadskänsla/tuggmotstånd , en viss bindning av fett (som Olsson skriver) och även en del som kroppen/tarmen inte lyckas bryter ner i tid innan det hamna i toan, samt en hel del mikronäringsämnen (metaller, vitaminer osv)

Men som allt annat är för mycket inte bra heller - irriterade mage, för lite näring för instoppad mat osv. Balans är nykelordet!Gräs har mycket osmältbar fiber (för människan) men ytterst lite näring. Äter du bara gräs går du säkert ner i vikt och mår pyton! Äter du bara vitbröd (utan kanter) mår du så småningom inte bra heller men du svälter inte ihjäl.

På smältningsnivå är kolhydrater lättast för kroppen att ta upp, följd av fett om jag minns rätt. Protein faktiskt kräver än del energi för att bryta ner till aminosyror.

Anekdotisk observationer (från fångläger, anorektiker osv) är att människan kan 'lära sig' klara sig på ytterst få kalorier i mycket lång tid. betydligt mindre än 1000 kalorier om dagen. Man blir skelett-liknande, och mycket öppen för infektioner - men dör inte.

Så precis som Olsson skriver ta kroppen upp allt den kan alltid. Förmodligen är det också så att om den känner att det är 'brist på mat' anstränger den sig ännu mer än vanligt.

Fick du svar så det räckte nu!Ler

Kommentar av Olsson,  2009-11-27 10:23

Kroppen är väldigt duktig på att tillgodogöra sig energin man stoppar i sig. Det krävs sådana mängder att man spyr upp det före att kroppen skulle låta det passera genom systemet utan att ta upp energi och näring. Det är alltså ej relevant.

Vissa fiber binder upp lite fett som passerar genom systemet och ut i toaletten. Det är dock små mängder det rör sig om och att äta för mycket fiber är inget bra.


Det går inte att kommentera denna post. [ info ]

 

Cykelresor till Mallorca
Cykelradion