« Till "CYKEL-BLOGGEN"

 
   
Det hände 2009-11-04
Skapad 2009-11-04 13:47, visad 2392 gånger

Mekaniker - Se hit!!

Mekaniker - Se hit!!
  Fler bilder:  1 2    
Vilka verktyg behöver jag för att ta loss och montera tillbaka detta vevparti?


Tipsa andra om detta
  • E-mail this story to a friend!
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • MySpace
  • TwitThis
Det går inte att kommentera denna post. [ info ]

Pebben och John gör tummen upp!
Kommentar av Henrik Plyhm,  2009-11-06 21:22
Kanske ska göra en avdelning med "mektips" på ck.se med bilder kanske film m.m.
Kommentar av server,  2009-11-04 22:32

Fredrik - du behöver bara en 8 mm insex-nyckel som några skriver, för att få av vevarmarna. De är vanligt gängade och skruvas av precis som vanligt. Du kommer däremot att få ta i rätt länge, när du skruvar pressas vevarmarna av axeln. Jerker har helt rätt gällande brickan med de två hålen, de agerar mothåll så att du slipper en traditionell vevarmsavdragare som puttar ut vevarmen från vevaxeln i vevlagret. Ska du sedan ta av vevlagret så behöver du ett vevlagersverktyg för splinad axel.

Kommentar av Karina,  2009-11-04 20:42

Gu va du pillrar..Runt!*Fy på dej*Blinkar

Kommentar av Johnny Mauritzon,  2009-11-04 19:45

Haha, påminner mig om när jag skulle ha bort mitt vevparti på gammelracern!
Dock hade vevpartiet "skurit" på fyrkantsaxeln så det gick absolut inte att få loss det utan att göra ett snitt i vevpartiet... Hur hårt detta dragits på fabrik vågar man inte ens fundera på... Osäker

 http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/blog/blog_read.asp?UserID=4061&BlogItem=15988

Kommentar av Fredrik Jansson,  2009-11-04 19:31

Melle!! Skrattar Ja, alltså... Jag idiotförklarade mig själv lite till attt böja med, kanske. In-sex... Jo, jag är inte helt jevvla född igår!! LoL

Ville mest veta lite i förväg, så man inte drar åt någonting när man tror man lossar för att det är vänstergängat eller att det ena måste göras före nåt annat. T.ex. så var jag faktiaskt (hör och häpna) lite osäker på om "det där" som man behöver haknycket till, på bild 2 - närmast ramen, tillhör vevpartiet eller om det är en del av vevlagret.... som jag antar sitter kvar i ramen.

Kommentar av Fredrik Jansson,  2009-11-04 16:59

Tack, tack!! Kram

(kofot var bland det bästa!!) Skrattar 

Kommentar av Johan L,  2009-11-04 16:27
Kommentar av Melle,  2009-11-04 15:58

Skulle tro att det räcker med en insex nyckel. de där bultarna drar väl av vevarmarna själv? Hur som helst märker du det när du skruvar på dem. Annars är Pebbens info tämligen uttömmande.

Insexsats borde du ha i lådan Fredrik, tippar 90% av skruvarna på en cykel  är av denna standard;)

Kommentar av Ingrid N,  2009-11-04 14:48
Är du helt säker på att du ska göra det här själv...?   Tiger  Oskyldig  Blinkar
Kommentar av John,  2009-11-04 14:36
KOFOTLoL
Kommentar av Pebben,  2009-11-04 14:28

Hej Fredrik.

Ja du behöver tex en insexnyckel.Troligen en 8 mm. Det är en bra början.

Och den lilla Ringen med två hål i tar du bort med tex en Parktool, SPA.2 låsringsverktyg, röd. Eller en låsringstång. Det kan också funka.

http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer_cross/verkstad_reservdelar-2/verktyg-2/komponentrelaterat-2/nav-5/parktool-spa-2-lasringsverktyg-rod.html

Sen kan du behöva en "Vevarmsavdragare" tex den som dom har på "Sportex" för 69:-Den skulle nog passa till dessa vevarmar. Och har du tur så passar även dessa till "bultarna" också. Det brukar dom göra i alla fall till mina vevarmar.

http://www.sportex.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=328

Sen för att ta bort vevlagret behöver du ett vevlagersverktyg typ Parktool, BBT. 19 för utanpåliggande grepp (en hylsa). Den passar bla till Shimano Hollow Tech II, Truvativ GXP, Race face X-type, FSA MegaExo, Campagnolo Utra Torque. Men vad det är för vevlager du har ser jag inte på bilderna.

http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer_cross/verkstad_reservdelar-2/verktyg-2/komponentrelaterat-2/vevlager-5/parktool-bbt19-vevlagerverktyg.html

Du kan klara dig med en Hozan, C-205 låsringsverktyg också. Men det är inte lika bra/lätt, men det funkar det också. Se upp med knogarna bara om/när du slinter.

http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/hozan-lasringsverktyg.html

Sen en sak till. Åt vilket håll ska du nu dra detta för att det ska lossa. Jag det finns minst tre olika varianter av vevlager som jag känner till. Och det är bara att ta reda på vilken moddel du har eller så provar du dig fram. Men det kan bli riktigt dåligt det.

"Vevlagerhylsor och vevaxel Hylsor fanns i två bredder 70 mm på italienska ramar och på övriga 68 mm.

Även lagerbredden, och om lagerkulorna sitter i en lagerhållare eller är löst monterade, avgör vilken axel som kan monteras. Säkrast är om alla komponenter är av samma fabrikat och modell. Om hylsans omkrets är 34,7 mm så har höger lagerskål oftast vänstergäng, Om omkretsen är 34,8 mm eller 39,5 mm har båda högergäng."

http://www.cykelhobby.com/matt.html

Sen är det bara att mecka på.
Kommentar av Fredrik Jansson,  2009-11-04 14:18

Den lilla ringen med två små hål i då? Den som sitter allra ytterst... Antar att den måste bort? Vad heter nu ett sådant verktyg?

Kommentar av Per K The longsoccs,  2009-11-04 14:01

Hej Fredrik

Du behöver en 8 mm insex nyckel för vevpartiet och pedalarmen. Om sedan du även skall även vevlagret av så behövs en haknyckel eller en hylsa för detta vevlager. Om det är Shimano så behöver du en speciel. Denna finns på Biltema för 89 kr om du skulle behöva!

Om det är Campa så vet jag inte! Förutom då en haknyckel.

Lycka till!

Kommentar av Fredrik Jansson,  2009-11-04 13:51
Det har du så rätt i! Jag får ha egen mek-show här hemma ikväll är jag rädd... Jag tror det är lite olika från vevparti, till vevparti och det är lite olika specialverktyg som inte ligger i var mans (eller kvinnas) verktygslåda heller.
Kommentar av Ingrid N,  2009-11-04 13:50
Fredrik, vi har ju meck-kväll i klubblokalen ikväll kl 18! Ta med cykeln så visar o berättar Jonas hur du ska göra!

Det går inte att kommentera denna post. [ info ]

 

Cykelresor till Mallorca
Cykelradion