« Till "CYKEL-BLOGGEN"

 
   
Det hände 2006-12-28
Skapad 2006-12-28 14:06, visad 4099 gånger

mjölksyra-magnesium

mjölksyra-magnesium
Alla känner väl igen det; vissa dagar finns det ingenting i benen; man får någon blandning mellan krampkänning och mjölksyra vid minsta ansträngning. Jag har från och till tagit två magnesiumtabletter i brusform och en järn; är ganska övertygad om att detta hjälpt. Finns det några fakta som stöder mitt påstående; skillnaden i mitt fall är påtaglig så jag är säker på att det inte är inbillning.


Tipsa andra om detta
  • E-mail this story to a friend!
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • MySpace
  • TwitThis
Det går inte att kommentera denna post. [ info ]

Kommentar av Åsa,  2006-12-30 15:00
Jag hänvisar till min adventsmiddagsblogg http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/members/blog_read.asp?UserID=1026&BlogItem=1322 På bilden står en burk Mitt Val Sport som är ett bra komplement till dem som tränar 3 ggr/v eller mer. Det är maxat i magnesium, vitamin C, E och selen samt B-vitaminer, järn och zink (men innehåller förstås en massa annat också). Sånt som idrottare behöver lite extra av. För att inte tala om vegetarianer... Om det är bra? Inte vet jag :-) Men jag mår bra nästan alltid (förutom nu när jag är förkyld). Testa!
Kommentar av Cissi,  2006-12-30 11:57
Eftersom jag lider av samma symptom som du Mats har jag ”forskat” lite kring det här med magnesiumbrist. Dagsbehovet av magnesium hos en frisk människa är minst 300-450 mg/dag. Födoämnen som innehåller mycket magnesium är bla. pumpafrön (torkade), kakaopulver, vetekli, paranötter, fikon, dadlar, fullkornsprodukter, brysselkål, bönor och ärter. Magnesiuminnehållet i tex. 100g vetekli är 480mg. 100 g bananer innehåller endast 32 mg magnesium! Har köpt magnesium tillskott på apoteket som jag ska prova och se om det blir bättre. Kan det vara Berocca du menar A Lo. Det är ett multipreparat som finns att köpa på Apoteket och innehåller bla. tillskott av magnesium. Har bara provat det en kort period och kan inte säga om det blev bättre. Rätt dyrt är det.
Kommentar av A Lo,  2006-12-30 10:49
Ursäkta om jag kliver en bit i från ämnet men....är det nån som provat nåt kombipreparat? Tror det ska finnas nåt smart på apoteket - för folk som tränar regelbundet/ofta/intensivt....nåt med antioxidanter och en massa bra-å-ha vitaminer, magnesium och trix.... Någon?
Kommentar av mats,  2006-12-29 19:14
Det blir allt intressantare detta. Har krypningar i ena benet också när jag ligger. Nästan omöjligt att få det att slappna av (Det låter löjligt men är ruskigt störande). Det kanske inte alls är som min sjukgymnast tror att det beror på en skada från min stelopererade rygg utan hänger ihop med krampkänningarna också. Det vore bättre. Bananer vad ordet...
Kommentar av Peter,  2006-12-29 19:10
Magnesium hjälper muskelfibrerna att "slappna" av. Brist på mg=kramp. Finns mkt piller man kan stoppa i sig, prova en banan om dan och lite extra vätska.
Kommentar av Krister ''Tisse'' Söderlund,  2006-12-28 20:56
Har du magnesiumbrist så kan du känna dig väldigt tröt och får mycket lättare kramper.Hur det är med mjölksyran och magnesiumbrist men du kan slå upp det i FAS där borde det stå
Kommentar av Camaleonte,  2006-12-28 16:31
Även bananer lär vara en källa till att upprätthålla en krampförebyggande magnesiumnivå...
Kommentar av Fredrik Jansson,  2006-12-28 16:22
Mjölksyra känner jag mycket väl till. Men kramp eller krampkänningar får jag "peppar, peppar" aldrig. Är det så att jag har överskott magnesium då? Vad är det som gör att kramp uppstår över huvud taget?
Kommentar av David,  2006-12-28 14:45
Nötter och kött är andra källor med Mg. Som alltid, en allsidig kost av så kallad husmans kost ger en god mix med mycket spårämne och mineraler. Glöm inte den goda inälvsmaten, lever, njurar och hjärta. M(ed)V(ingliga)H(jul) David
Kommentar av Lena Sannerholt,  2006-12-28 14:38
Jag är heller inte någon dietist men intresserad av kost och hälsa. Det jag hört och läst är att nerver och muskler har behov av magnesium för att kunna fungera optimalt. Muskelkramp kan bero på magnesuimbrist. Tränar man mycket kan det därför vara bra att äta lite mer magnesium.
Kommentar av Åsa,  2006-12-28 14:32
Jag är verkligen ingen dietist, men jag vet att en av mina spinnisar blev av med sin kramp när han började käka extra magnesium. Det är tydligen nödvändigt för tillväxt, nerv- och samtliga muskelceller. Finns i fullkornsprodukter och gröna grönsaker (särskilt spenat), men också i fisk, ris, sesamfrö, solrosfrö, äpplen, apelsiner, persikor och fikon. Så, Karl-Alfred, kom igen. Mer spenat åt folket!
Kommentar av mats,  2006-12-28 14:12
Tack! Tog bilden igår och mixtrade lite i CS. Efter cyklar är hästar det bästa som finns. Intressant att du hört det där om bristen; men vad beror den på. vad är det jag äter för lite av etc? Tack för tipset om apotekets brus.
Kommentar av Cilla,  2006-12-28 14:11
Kraftlösa ben är inge kul... Prova Apotekets Berocca magnesiumbrus. Superbra! Funkar även i drickaflaskan under varma cykeldagar och på tävling.
Kommentar av Åsa,  2006-12-28 14:07
Vad var frågan? :-) Jo, magnesiumbrist kan väl orsaka kramp, har jag hört.
Kommentar av Åsa,  2006-12-28 14:07
Vilken jättefin bild!!!

Det går inte att kommentera denna post. [ info ]

 

Cykelradion
Solens Cykelbutik