mjölksyra-magnesium

Skapad 2006-12-28 14:06 och är läst 5831 gånger

gillar detta

fiogf49gjkf0d
fiogf49gjkf0d
Alla känner väl igen det; vissa dagar finns det ingenting i benen; man får någon blandning mellan krampkänning och mjölksyra vid minsta ansträngning. Jag har från och till tagit två magnesiumtabletter i brusform och en järn; är ganska övertygad om att detta hjälpt. Finns det några fakta som stöder mitt påstående; skillnaden i mitt fall är påtaglig så jag är säker på att det inte är inbillning.


Åsa
2006-12-30 15:00
Jag hänvisar till min adventsmiddagsblogg http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/members/blog_read.asp?UserID=1026&BlogItem=1322 På bilden står en burk Mitt Val Sport som är ett bra komplement till dem som tränar 3 ggr/v eller mer. Det är maxat i magnesium, vitamin C, E och selen samt B-vitaminer, järn och zink (men innehåller förstås en massa annat också). Sånt som idrottare behöver lite extra av. För att inte tala om vegetarianer... Om det är bra? Inte vet jag :-) Men jag mår bra nästan alltid (förutom nu när jag är förkyld). Testa!

Cissi
2006-12-30 11:57
Eftersom jag lider av samma symptom som du Mats har jag ”forskat” lite kring det här med magnesiumbrist. Dagsbehovet av magnesium hos en frisk människa är minst 300-450 mg/dag. Födoämnen som innehåller mycket magnesium är bla. pumpafrön (torkade), kakaopulver, vetekli, paranötter, fikon, dadlar, fullkornsprodukter, brysselkål, bönor och ärter. Magnesiuminnehållet i tex. 100g vetekli är 480mg. 100 g bananer innehåller endast 32 mg magnesium! Har köpt magnesium tillskott på apoteket som jag ska prova och se om det blir bättre. Kan det vara Berocca du menar A Lo. Det är ett multipreparat som finns att köpa på Apoteket och innehåller bla. tillskott av magnesium. Har bara provat det en kort period och kan inte säga om det blev bättre. Rätt dyrt är det.

A Lo
2006-12-30 10:49
Ursäkta om jag kliver en bit i från ämnet men....är det nån som provat nåt kombipreparat? Tror det ska finnas nåt smart på apoteket - för folk som tränar regelbundet/ofta/intensivt....nåt med antioxidanter och en massa bra-å-ha vitaminer, magnesium och trix.... Någon?

mats
2006-12-29 19:14
Det blir allt intressantare detta. Har krypningar i ena benet också när jag ligger. Nästan omöjligt att få det att slappna av (Det låter löjligt men är ruskigt störande). Det kanske inte alls är som min sjukgymnast tror att det beror på en skada från min stelopererade rygg utan hänger ihop med krampkänningarna också. Det vore bättre. Bananer vad ordet...

Peter
2006-12-29 19:10
Magnesium hjälper muskelfibrerna att "slappna" av. Brist på mg=kramp. Finns mkt piller man kan stoppa i sig, prova en banan om dan och lite extra vätska.

Krister ''Tisse'' Söderlund
2006-12-28 20:56
Har du magnesiumbrist så kan du känna dig väldigt tröt och får mycket lättare kramper.Hur det är med mjölksyran och magnesiumbrist men du kan slå upp det i FAS där borde det stå

Camaleonte
2006-12-28 16:31
Även bananer lär vara en källa till att upprätthålla en krampförebyggande magnesiumnivå...

Fredrik Jansson
2006-12-28 16:22
Mjölksyra känner jag mycket väl till. Men kramp eller krampkänningar får jag "peppar, peppar" aldrig. Är det så att jag har överskott magnesium då? Vad är det som gör att kramp uppstår över huvud taget?

David
2006-12-28 14:45
Nötter och kött är andra källor med Mg. Som alltid, en allsidig kost av så kallad husmans kost ger en god mix med mycket spårämne och mineraler. Glöm inte den goda inälvsmaten, lever, njurar och hjärta. M(ed)V(ingliga)H(jul) David

Lena Sannerholt
2006-12-28 14:38
Jag är heller inte någon dietist men intresserad av kost och hälsa. Det jag hört och läst är att nerver och muskler har behov av magnesium för att kunna fungera optimalt. Muskelkramp kan bero på magnesuimbrist. Tränar man mycket kan det därför vara bra att äta lite mer magnesium.

Åsa
2006-12-28 14:32
Jag är verkligen ingen dietist, men jag vet att en av mina spinnisar blev av med sin kramp när han började käka extra magnesium. Det är tydligen nödvändigt för tillväxt, nerv- och samtliga muskelceller. Finns i fullkornsprodukter och gröna grönsaker (särskilt spenat), men också i fisk, ris, sesamfrö, solrosfrö, äpplen, apelsiner, persikor och fikon. Så, Karl-Alfred, kom igen. Mer spenat åt folket!

mats
2006-12-28 14:12
Tack! Tog bilden igår och mixtrade lite i CS. Efter cyklar är hästar det bästa som finns. Intressant att du hört det där om bristen; men vad beror den på. vad är det jag äter för lite av etc? Tack för tipset om apotekets brus.

Cilla
2006-12-28 14:11
Kraftlösa ben är inge kul... Prova Apotekets Berocca magnesiumbrus. Superbra! Funkar även i drickaflaskan under varma cykeldagar och på tävling.

Åsa
2006-12-28 14:07
Vad var frågan? :-) Jo, magnesiumbrist kan väl orsaka kramp, har jag hört.

Åsa
2006-12-28 14:07
Vilken jättefin bild!!!

Tips: Starta säsongen 2017 på våra cykelresor!


Bloggare


mats från Karlstad